Jumaat, 17 Februari 2012

Haaaaiiihhhh...aku mengeluh harini..




Salam..haaaiihhh..entry kali nie dah name nye pon mengeluhhhhhh....huuuiiiihhhh....
mane la tak mengeluhnyee...aku dah la penat mengajar dajah satu tau tak..huhuhu..walaupun sekolah petang..hanya 2.30-5.00 petang..tapi aku rase penat sangat2 tau tak..mane tak nye...dajah satu bukan macam budak dah dajah 5 ke...semua reti..nie ape pon tak boleh..tengok sini..sane main..tengok sana sini nangis gaduh..suh duduk kat kusi kejap je dengar..pastue dah lupe yang cikgu nie marah..huhuhu...sabo jelah budak-budak nie..

Tapii.....yang wat aku kesal bukan budak dajah satu nie..huhuhu..ade lah budak nie..kembar..haziq dan haikal.. parents die orang kantin tue..ok..kat sini masalah die ialah..Guru beso selalu nampak anak die berkeliaran waktu sekolah petang..tak masuk2 kelas..main jew..Guru beso tanyelah Penyelia aku..Penyelia kate xtau lah nape..n die terus tanye mak budak2 nie nape tak sekolah kan anak2 dieorang nih..tau tak ape jawapan dieorangg??????

"Jawapan die..anak die taun lepas tak belajar APE-APE pon kat sekolah...ape pon tak belajarrrr???? what the hell lah nk kate...sumpah demi tuhan..aku yang ajar anak die..aku xpenah tak ajar anak2 die..ank2 die mang ade selalu depan aku..n selalu tak dapat nak wat ape2..tak pandai menulis..mengaji..solat semua.. wudhuk pon tak pandai..smpai hujung tahun aku tunjukkan die..die leh kate  taun lepas anak die tak belajar ape-ape???? aku rase sedih gileeeee.... nnti Guru Beso kate ape plak kan..sape gurunye..aku lah tue.... huuurrrmmmm....susah dapat ibu bapa macam niee...

Kesal hati aku...tapi xpe...aku dah pikir masak2..aku redha segala ilmu yang aku ajar kat anak die...moge anak die pandai nnti dalam hal2 agama..xpelah...usaha kita orang tak nampak..

Tapi aku nak cakap kat sini..anak2 nie kite kene paham..bagi pengajaran..bukan di bagi kemanjaan..anak2 die mane tak manje..mak ade depan mate..nak balik pon senang..bayangkan..tengah2 belajar nie..jam baru 2.45..nk kate 15-30 minit belajar..mak die dah dtg..pastu kate.."cikgu..sye nk amek anak sye ye..bawak balik" ...balikkk....lah budak2 tue...bukan sehari..dlm setahun separuh je anak die dtg..mane tak dpat no.corot..dh asek tak dtg kelas jew..macam ne nak pandai..kalau die jenis ibu bapa perihatin tanye aku ke budak2 lain ke ape keje kelas petang..belajar ape..anak sye nie salu tak datang..xpe gak nak kate aku macam tue..nie die wat bodoh je ..anak die po xdi kesahkan.. hurrmm...sakit nye ati aaaakkuuuuu....

Semoga Allah merahmatinyaa..itu jelah yang kau mampu kate..tak kan nak serang kot..ahahaa..masuk paper kang aku..

Moral : 

1)Jadi ibu bapa bukan sekadar besarkan anak bagi makan sediakan kelengkapan anak2.. dan serahan kepada guru tok ajar anak smpai pandai....ibu bapa harus main peranan yang sangat besar..didikan awal dari bubapa..guru hanya membantu melengkapkan supaya anak itu akan mengetahui banyak ilmu..

2) Anak-anak tak boleh di manjekan sangat..dengar kate anak2..smpai anak2 plak yang perintah kite..kite mahu anak berjaya..jadi kita yang harus didik die supaya menjadi orang berjaya..jangan anak2 yang didik kite macam mane nak bagi die gembire..nanti kite jugak yang menyesal..

3) Anak-anak ada tahap masing-masing..ada yang perlu di ajar berulang2 kali..ada yang sekali cakap dah masuk..jangan salahkan guru kalau anak-anak tak pandai..kite kat umah kene tolong same cikgu untuk usahakan macam mane anak-anak kite nie akan berjaya dan pandai..

4) Didikan agama sangat penting..jangan pentingkan duniawi sahaja..pendidikan elektif mang penting untuk mengejar dunia..untuk mase depan anak-anak..supaya anak-anak akan dapat pekerjaan yang bagus2.pangkat yang tinggi..tapi agama lagi penting..menjamin mase depan die didunia akhirat.. Dunia: menjaga die dari melakukan benda2 yang memesongkan agamanya..berlandaskan islam.. Akhirat: menolong die masuk ke dalam golongan orang-orang yuang beriman..


* Renung2kan..Dan Selamat Beramal...

2 ulasan:

awak yang bace sila tinggalkan comment..(^_+):